Sala, kurioje esame siandien oficialiai vadinasi Hawaii sala, taciau norint isvengti painiojimosi su salyno pavadinimu ji vaidinama Didziaja Sala (Big Island). Lyginant su kitomis Havaju salomis ji isties didele, sako, kad didesne nei visos kitos salos kartu sudejus. Tuo tarpu gyventoju skaiciumi ji labai nedidele. Is viso, visoje saloje gyvena tik 186 tukstanciai gyventoju, t.y. apie 10% visu Havaju gyventoju.

Hawaii arba Didzioji sala

Maziau zmoniu = letesnis gyvenimas. Kaip nedideliame kaime. Visi zino, kad ispanakalbes salys gyvena letai, vadinamuoju „manana“ arba „rytojaus“ rezimu. Pritaikius panasu principa siai salai, jis vadintusi „next week“ arba „kitos savaites“ rezimas 😀

Susiduriame su siuo poziuriu jau paciame ryte. Zadintuvas suskamba septinta valanda. Turim lygiai viena para sioje saloje. Automobili galime atsiimti oro uoste nuo 7:30, todel ilgai negaisdami mes jau viesbucio registraturoje. Prasom gal gali mums iskviesti taksi i oro uosta. Niekur neskubanti moteriske letai nuziuri Aleksa ir sako:

– Kada?

– Dabar

– O kiek dabar valandu? Astuonios? Hmm… Bandysim…

Ima skambinti keliais telefonais. Nelabai jai kazkas gaunasi. Galiausiai vienu prisiskambina, i rageli keistu balsu pakartoja „Dabar“, „I oro uosta“… Tonas lyg sakytu „Nu… Zinau… Keistuoliai“. Tada sako, butu uz 30 min. Taksistas ka tik is duso isejo… Musu reakcija manau nuspejat. Sakom, gal tada mes einam pesciom. GoogleMaps rodo, kad mums iki oro uosto apie 4 km ir, kad busim ten uz 45-50 min. Moteriskes net antakis pakyla tai isgirdus. Reikia girdeti kokiu balsu ir matyti kokius tolimesnius virazus jos antakiai atlieka, kai ji i telefono rageli atkartoja, kad mes i oro uosta eisim pesciomis 😀 Paaiskinam, kad jei lauksim 30 min, tada apie 10 min vaziuosim, gausis praktiskai tas pats 😀 Su tokia logika moteriske negali nesutikt…

Taip ankstyva ryta iseinam pesciomis i oro uosta :) Aplinkui tuscia, zmoniu nera lyg sala butu po atominio sprogimo. Beda, kad nors oro uosto teritorija pradedam matyti jau po penkiu minuciu, negalim kirsti pakilimo tako (keistuoliai, neleidzia, visur spygliuota tvora apsitvere 😀 ), todel turim eiti didziuuuliu lanku aplinkui. Taip ir pedinam paraleliai su tvora.

1_Rytas_oro uostas

Tiesiai per aplinkui

Kaip ir zadeta, po 45 minuciu mes jau oro uoste. Ateinam iki savo nuomos, maloni moteriske sypsosi, suveda visus duomenis i kompiuteri, tada pasisuka i spintele, kur kabo rakteliai  ir seselis pereina per jos veida. Suprantu, kad nepanasu, kad gausim savo masina. Deja, bet nuojauta teisinga. Sako, zmones negrazino Jeep’o siandien ryte, todel neturim jums ka duoti… Bet galiu kaip pakeitima duoti koki visureigi arba kabrioleta… Velnias. Nuliude paaiskinam, kad specialiai uzsakinejom Wrangleri, kad specialiai laukem jo per nakti, nes kita masina butume paeme iskart dar vakar vakare. Ir ivyksta stebuklas! Vietoj to, kad sakytu „Suprantu, bet nelabai kuo galiu padet“, ji mums sako „Palaukit, paziuresiu kuo galiu padet. Gal kitos nuomos pades. Alamo lygtais turejo“. Iseina jinai i svecius pas kaimynines budeles, grizta ir sako „Alamo pades. Duos masina uz ta pacia suma, kuria turejot moketi mums“. Nemeluosiu, buvom labai labai maloniai nustebinti.

Alamo mergina perima ta pacia sutarti, pasiimam visas imanomas draudimo paslaugas, pasirasom popieriukus ir jau einam link savo masinos. Tada paaiskeja, kad masinos stiklas iskiles, todel gaunam dar kita. Kaip bebutu, turim masina kokios norejom, stogas akimirksniu nuimamas dar oro uoste ir mes jau pakeliui link ugnikalniu.

Didzioji sala pati jauniausia visame salyne ir pati aktyviausia vulkanu atzvilgiu. Vienas is ju verziasi siuo metu, todel galima pamatyti tekancia lava gyvai. Pagrindiniai vulkanai yra nacionaliniame parke, iejimas i ji yra atviras 24/7 tereikia sumoketi 20 USD ir leidimas ivaziuoti kada nori ir buti kiek nori galioja 7 dienas. Mums dar reikes cia grizti sutemus, nes visi kaip susitare kartoja, kad reikia visa tai pamatyti nakti, kadangi dienos metu tesimato dumai, o tamsoje matosi visas raudonas grozis.

2_Diena parkas 0

Perspejimai del oro kokybes

Atvaziavus i lankytoju informacijos centra netycia pataikom i pristatyma. Ji veda pagyvenes parko reindzeris. Kaip pasirodo pries keleta metu atvaziaves savanoriauti cia is Pensilvanijos.

2_Diena parkas 1

Visas jo pristatymas kaip atskiras sou. Vyrukas sugeba prikaustyti visus susirinkusius ir besiklausant nepaleidzia dvi mintys „Galetu tai niekad nesibaigti“ ir „Kodel mano mokykloje nebuvo tokiu mokytoju“.

Isklausom viska nuo Havaju salyno susiformavimo, ugnikalniu veikimo principu, Havaju ugnikalniu issiverzimu. Viskas su nuotraukom, zemelapiais, vaizdinem priemonem. Kaip kokioj svajoniu mokykloj. Kad as stoviu laiminga kaip dvidesimt penki rubliai normalu, bet net ir Aleksas stovi issiziojes salia. Esam suzaveti :) Isvardina visas imanomas hikingo trasas, kur nuvaziuoti su masina, ka kur pamatyti ir net ka daryti kuriuo dienos metu :)

2_Diena parkas 2

Informacine lenta

Pabaigia paskaita vyrukas viska nuginkluojancia fraze. „Jei mano laikas sioje saloje butu ribotas, ir tureciau pasirinkti vieninteli dalyka ka nuveikti, nesiblaskyciau ir vaziuociau tiesiai prie Jaggar muziejaus, is kurio atsiveria geriausias vaizdas i krateri ir jame besiverziancia lava. Ir jei galeciau, tai daryciau tai sutemus“. Fantastika. Mane visada erzina zmones, kurie dirba aptarnavimo / paslaugu sektoriuje ir i klausima „O ka rekomenduotumete“ atsako „Nuo kiekvieno priklauso. Labai skirtinga“ arba dar baisiau „Pas mus viskas gerai“.

Kadangi turim laiko, apziurim krateri is keliu imanomu kampu.

2_Diena parkas 4

Vaizdas i krateri is informacinio centro

Nuvaziuojam iki Jaggar muziejaus, kuriame isikurusi Havaju Vulkanologijos observatorija, vienbalsiai pripazinta aktyviosios vulkanologijos studiju lydere pasaulyje. Cia ji isikurusi pirmiausiai todel, kad Havaju ugnikalniai yra vieni aktyviausiu pasaulyje ir zinomiausias karstasis taskas (vieta, kur is Zemes gelmiu kylantys magmos srautai pradegina pluta) yra butent po Havajais, antra, jie labai patogiai pasiekiami ir trecia jie nera sprogiminio tipo, kai issiverzima lydi galingas sprogimas. Sie ugnikalniai tiesiog pradeda verztis ir net ne visada per pagrindini krateri. Kartais lava pradeda teketi kalno sonais. :)

Is tiesu, is ties Jaggar muziejumi irengtos aisteles atsiveria nepaprastai geras vaizdas. Plika akimi matai, kaip pulsuodama verziasi lava. Virs jos kyla didelis stulpas baltu garu. Sako, kad nakti jie sviecia raudonai. Pamatysim :) Turim plana pakelti drona ir nufilmuoti bei nufotografuoti krateri ir lava is arti. Taciau pamatom zenkla, kuris aiskiai teigia, kad dronai siame parke draudziami. Gal ir gerai. Priesingu atveju zystu jie visiems virs galvu desimtimis ir trukdytu geretis tikrai pribloskiancia gamtos stichija.

2_Diena parkas 5a

Kadangi sioje vietoje ugnikalniai issiverzineja nuolat, keliai sioje teritorijoje daznai zymimi kaip esantys, bet pasirodo, kad siuo metu ju nebera, nes prie keleta metu pvz, issiverze naujai susiformaves krateris tiesiog po keliu.

Per parka, vandenyno link eina „krateriu kelias“. Salia jo ivairiausiu issiverzimu metu susiformave lavos laukai, krateriai, lavos tuneliai ir kt. Turint laiko cia galima ir kelias dienas vaikscioti, viska apziurineti ir galo nesimatys. Akimirka pasidaro gaila, kad turim tik para. Nes suvokiam, kad jei lipsim prie kiekvieno zenklo „apzvalginis bla bla bla takas. 4 km“, „apzvalginis bla bla bla takas. 3 km“ liksim cia minimum savaitei :)

2_Diena parkas 6

Krateriu kelias

2_Diena parkas 6a

Krateriu kelias ir musu dzipas

2_Diena parkas 7

Skirtingi sustingusio lavos sluoksniai ir isdegusi zeme

Nusileidus iki vandenyno pradeda matytis garu stulpas. Tai vieta, kurioje tekanti lava iteka i vandenyna.

2_Diena parkas 8

Lavos ir vandenyno susidurimo vieta

Iki ten privaziuoti su masina nera kaip, taciau egzistuoja takas privedantis iki mazdaug simto metru iki tos vietos. Toliau eiti nebegalima del nestabilaus pavirsiaus, kuris nuolat igriuvineja, be to karts nuo karto i virsu ismeta desimties metru dydzio uolienos gabalus. Trasa ivardinama kaip pakankamai sudetinga del savo ilgumo (12-16 km), pavirsius vietomis labai sudetingas ir tai, jog yra nepaprastai karsta nes nuolat eini tarp lavos akmenu (kas bent karta buvot pirty, zinot kaip tie akmenys spinduliuoja karsti), o lauke kokie 32+ laipsniai. Visur zenklai perspejantys, kad silpnesnes sveikatos zmonems eiti nerekomenduojama, reikia nestis minimum 3 litrus vandens kiekvienam ir tureti zibintuvelius su atsarginemis baterijomis. Pries einant privalu pasikalbeti su reindzeriais, kurie turi savo budele ties trasos pradzia apie salygas ta diena, ar saugu eiti ir pan. Pasiklausiam ir mes :) Sako, kad viskas tvarkoje, taciau jie rekomenduotu eiti is kitos puses, del siandienos vejo krypties. Tokiu atveju pakankamai nuodingi vulkaniniai garai eitu nuo musu, o ne i mus ir butu saugiau. Be to, patare eiti sutemus, nes tada ryskiau matoma lava, kuri nakti sviecia raudonai. Taip gimsta naujas planas – vakare grizti ne tik paziureti i krateri, bet praeiti sia trasa. Paskaiciuojam, kad naktis tokiu atveju bus labai trumpa (mums keltis sesta ryto i lektuva), bet juk ne kasdien esam salia aktyvaus ugnikalnio issiverzimo ir turim proga pamatyti tekancia lava.

Taigi vaziuojam i Wallmart’a zibintuveliu ir vandens :)

Toliau musu dienotvarkej didziausias pasaulio kalnas Mauna Kea. Jei skaiciuoti ne santykini virsukalnes auksti virs juros lygio, o absoliutu kalno auksti nuo apacios iki virsaus jis gerokai aukstesnis uz Everesta.

3_vakaras_kalnas 1

Pakeliui i Mauna Kea virsune

Tiesa, didzioji dalis jo po vandeniu, virs juros lygio jo aukstis 4205 m. Tai „miegantis“ ugnikalnis, paskutini karta issiverzes kazkur 4000-6000 metu atgal. Jo virsune daznai dengia sniegas ir jinai yra pilnai pasiekiama automobiliu.

3_vakaras_kalnas 2

Kylam i Mauna Kea

Juokaujama, kad havajieciai uzvaziuoja su savo pikapais i kalno virsu, prisikrauna sniego, nusileidzia i papludimi ir stato sniego senius :) Taip pat tai vieta, kur ryte paciuozinejes snieglente kalno virsuje, per pietus jau gali plaukioti banglente vandenyne.

Mauna Kea virsune yra laikoma geriausia vieta Zemeje astronomijai, todel jos virsuneje net 11 saliu yra irenge 13 galingiausiu pasaulio teleskopu. Viskas todel, kad tai beveik pusiaujas, 4000 km aplinkui nera jokiu dideliu miestu ir todel sviesos tarsos, kalno virsuje labai palankus oro dregnumas, be to, jis visada virs debesu.

2800 m aukstyje yra irengtas observatoriju informacinis centras, salia – gyvenamosios ir pagalbines patalpos mokslininkams. Jose nuolat gyvena 72 astronomai is viso pasaulio, dirbantys su kalno virsukalneje irengtais teleskopais. Taip pat vakarais tarp 18:00 ir 22:00 jie dirba savanoriais salia isikurusiame informaciniame centre ir issinese desimtis tukstanciu doleriu kainuojancia aparatura leidzia visiems norintiems nemokamai stebeti planetas, zvaigzdes ir zvaigzdynus, tuo paciu pravesdami paskaitas apie tai ka matai.

Kilimas i kalna ne maziau ispudingas. Kalno apacioje apsiniauke, taciau ties viduriu kertam debesi ir atsiveria giedras dangus.

3_vakaras_kalnas 3

Mauna Kea

Atvaziuojam ant kalno likus 15 minuciu iki saulelydzio. Paskaita prasides tik rimtai sutemus, sako kad sukalibruot teleskopus reikia ne maziau valandos, todel ne ankciau 19:00.

3_vakaras_kalnas 4

Zvaigzdziu stebejimas

3_vakaras_kalnas 5

Teleskopai visiems norintiems pamatyti zvaigzdes

3_vakaras_kalnas 6

Teleskopu „parkas“

Saulelydis fantastiskas. Is esmes gali viska stebeti 360 laipsniu, todel pasisukus i viena puse matai besileidzianti raudona saules  rutuli, apsisukus aplink – didziulis menulio blynas :)

3_vakaras_kalnas 8

Laukiam saulelydzio

3_vakaras_kalnas 9

Saulelydis

3_vakaras_kalnas 10

Fotografas Aleksas

3_vakaras_kalnas 11

Saulelydis

Sulaukiam tamsos, kol kalibruojami teleskopai paziurim dokumentini filma apie kalna ir jo observatorijas / teleskopus, paziurim per teleskopa ir sukam atgal link laukiancio ugnikalnio.

3_vakaras_kalnas 12

Supermenulis

3_vakaras_kalnas 7

Teleskopai laukia visu norinciu

Pirmiausiai griztam i nacionalini parka, apziuret kraterio nakti. Virsuje nepaprastai stiprus vejas. Sunku ne tik islaikyti fotoaparata, sunku stoveti, nes jei neisiremi kojomis tvirtai tvirtai, kai kurie vejo gusiai sugeba pastumti i sona :) Nusprendziam, kad jei toks vejas bus ir prie vandenyno, reiks butinai apsirengti striukes, kad nors kiek nuo jo apsisaugoti.

4_vakaras_lava_kalnas 1

Nacionalinis parkas nakti

4_vakaras_lava_kalnas 3

Krateris

4_vakaras_lava_kalnas 2

Apie puse desimtos vakaro priartejam prie kelio pabaigos, nuo kur prasideda trasa. Truputi suneramina zenklas, teigiantis, kad lavos stebejimas galimas nuo 15:00 iki 21:00. Reindzeriai nieko apie tai neminejo :( Nusprendziam nepanikuot ir vaziuot iki galo, taciau privaziavus ivaziavima i parkinga pamatom dideli sviecianti zenkla pakartojanti ta pacia informacija, o salia stovi automobilis, pro kuri reikia pravaziuoti norint i ji patenkti. Jame sedi reindzeris. Privaziuojam salia ir klausiam ka daryt, ar tikrai galima patekti tik iki 21 val., gal yra koks nors budas patekti ir po to? Sako, kol as cia esu, nera kaip… Klausiu, o kada jusu cia nebebus? 😀 Sako, uz valandos 😀 Pasitikslinu, „tai….“ – „… tai 22:42 manes cia nebebus“ (Aleksas paskui is manes labai juokesi, kad as uzdavinejau klausimus, kuriu uzdavinet nebereikejo). Zodziu, turim apsisukti ir vaziuoti kazkur prastumti valanda. Mums tai reiskia valanda maziau miego (nes trasoje uztruksim apie 3-4 valandas).

Pasukam i salutini kelia, ten susipakuojam graziai kuprine, susidedam baterijas i zibintuvelius, pasiruosiam vandeni ir palauke 22:30 vaziuojam atgal. Netoli ivaziavimo pastebim nuvaziuojancia masina. Reindzeris isvaziavo :)

Idomiausia, kad parkinge prie iejimo i trasa temperatura pakyla nuo 22 laipsniu iki 26, ir nera to stipraus vejo kaip virsuje. Siandien nepaprastai didelis ir sviesus menulis ir dar pilnatis, zodziu kiek paejus suprantam, kad zibintuveliai bent jau sioje kelio atkarpoje yra visiskai nereikalingi, menulis apsviecia kelia kur kas geriau nei jie (tik po to suzinojom, kad tai buvo supermenulis, kai menulis ypac priarteja prie Zemes, ir dar ne paprastas supermenulis, o ypatingas! Tai ne tik didziausia (14% didesnis uz vidutini) ir ryskiausia (30% ryskesnis nei iprasta) 2016 metu pilnatis. Ji didziausia ir ryskiausia nuo 1948 metu ir tokia nebus iki pat 2034!!!!! Va taip va!!!!).

Pakeliui sutinkam apie 20 zmoniu jau griztanciu is pasivaiksciojimo. Vienas ju buvo kalbus, butinai norejo mums patarti nekreipti demesio i draudziancius uzrasus ir pralindus apsaugine virve eiti tolin, kuo arciau vietos, kur lava krenta i vandenyna. Nusprendem nuspresti vietoj kaip darom ir kaip elgiames. Kuo labiau artejant tuo labiau garai pradeda igavineti raudona atspalvi.

5_vakaras_lava_vandenynas 1

Perspejamieji zenklai

5_vakaras_lava_vandenynas 2

Dar dvi mylios

5_vakaras_lava_vandenynas 9

Galima nusipirkti vandens ir palikti pinigu. Diena be vandens niekur nenueitum

Taip pradeje apie 7 kilometrus ateinam iki maksimaliai leidziamo tasko. Paskutine atkarpa buvo ypac sunki, nes reikejo lipti per sustingusia lava. Tai kaip eiti per skirtingo dydzio ir formu suverstu akmenu kruva. Turi atsargiai zengti kiekviena zingsni ir tik stabiliai pastacius viena koja, bandyti perkelti kita. Kitaip nusilauzti koja vieni juokai.

5_vakaras_lava_vandenynas 7

Lipom per sustingusia lava

Lavos akmenys nakti labai graziai ziba. Toks jausmas, kad apipurksti kazkuo blizgiu. Jie nera slidus, o labiau kaip smulkus svitrinis popierius, taciau kai kuriu pavirsius nera labai stabilus, padejus koja, jinai kartais pradeda slysti, nes akmenukai virsuje yra palaidi.

5_vakaras_lava_vandenynas 8

Kai kur lava ypac graziu formu

Taip zingsnis po zingsnio nueinam iki virve atitvertos teritorijos pakrascio. Apacioj luzta vandenyno bangos, pries mus uz kokiu 100-200 metru atsiveria nerealus vaizdas.

5_vakaras_lava_vandenynas 3

Lavos ir vandenyno susidurimas

5_vakaras_lava_vandenynas 3a

Dirbtinai pasviesintos spalvos, kad truputi geriau matytusi aplinka

Tekanti ugnis krenta i vandeni. Jinai neteka ramiai, jinai sprogineja, pulsuoja, zodziu toks jausmas, kad dega kazkokia naftos saugykla. Nerealiausia, kad matai visa tai labai aiskiai ir ryskiai. Nezinau kiek laiko praleidziam spoksodami i ja ir bandydami ja nufotografuoti (kas ziauriai sudetinga, nes lava nuolat juda, abu fotoaparatai sunkiai susitvarko su fokusavimo problema, o uzdejus ilga islaikyma matosi tiesiog didelis raudonos ugnies kamuolys), bet jau po vidurnakcio patraukiam atgal.

5_vakaras_lava_vandenynas 4

Lava

5_vakaras_lava_vandenynas 5

5_vakaras_lava_vandenynas 6

Viesbutyje bunam apie trecia nakties. Ant koju isbuvom 21 valanda, jauciames maloniai nusikale, laukia „ilga“ triju valandu naktis. Sestai valandai ryto nustatom net du zadintuvus. Butu nesmagu pramiegoti lektuva :) Juk rytoj lauka dar viena nauja – Maui sala. Labanakt! Rytoj ateis labai greitai :)